måndag 4 oktober 2010

Min upptäckt av orsaken till våra vanliga kroniska sjukdomar

I slutet av 70-talet, när jag var 51 år gammal, upptäckte jag orsaken till våra vanliga kroniska sjukdomar. Sedan födelsen hade jag lidit av en plågande allergi, nässelfeber. Men då bestämde jag mig för att forska och experimentera så länge tills jag var frisk eller inte längre orkade.


Jag började med att bli vegan, d.v.s. jag uteslöt all animalisk föda och blev så gott som omedelbart symtomfri. Men jag nöjde mig inte med resultatet utan sökte också efter en vetenskapligt hållbar förklaring för det och fann den för min intolerans mot mjölk och våra fyra sädesslag vete, råg, havre och korn. Men för de övriga ämnena som kött, fisk, skaldjur mm. fann jag ingen förklaring och började äta dessa igen och se där, jag tålde dem.


Men att vara symtonfri är inte detsamma som att vara frisk. Vilket svar hade jag hittat på frågan varför jag inte tålde just mjölk och spannmål, stommen i vår dagliga kost. Varför reagerade mitt immunsystem just mot dessa ämnen? Jag saknade tydligen antikroppar mot dem. Just det, immunsystemet bildar ju antikroppar enbart mot nya ämnen.

Min forskning, som jag redogör för utförligt i min bok "Nu räcker det! Så befriar du dig själv från Kronisk Sjukdom" visar att immunsystemet för föda inte är moget före ca halvårsåldern. När det äntligen är moget, så uppfattar det all föda som den har tidigare kommit i kontakt med som något som tillhör organismen och bildar inga antikroppar mot dem så att de inte kan anpassas till kroppens "identitet". På så sätt bildas födoämnesintolerans. All annan intolerans som t.ex. mot pollen, trycksvärta mm. är sekundär och försvinner när patienten utesluter mjölk (och ev. dessutom spannmål). Du som är allergiker gör ett försök!

8 kommentarer:

  1. Susanna sa:
    Hej Ursula!
    Tycker att dina teorier är intressanta! Skulle gärna läsa din bok och få större inblick men hittar den ingenstans. Försökt maila Bollstabruk-Förlaget men får inget svar. Har själv vuxit upp med allergi, astma och dålig mage. Har två barn varav det minsta på snart ett år nu har positivt svar på kattallergi och ska på vidare provtagning... trots att hon i över fyra månader fått kost utan mjölk och glutenprodukter har hennes immunförsvar inte förstärkts (återkommende förkylningar, öroninflammationer och svår eksem) men magont och kräkningar har i allafsll förbättrats.
    MVH Susanne
    19 april 2011 06:27

    SvaraRadera
  2. Anitha från Skåne sa' på Hamnmagasinet; "Vilken bok! Och vilket arbete du har lagt ner i den!"

    SvaraRadera
  3. Men arbetet var obeskrivligt roligt. Texten sprudlade så att säga fram. Jag visst ju att jag hade rätt i allt jag skrev och allting, varenda ord är evidensbaserat. Mycket jobb var det att teckna ner litteraturförteckningen, så att ingen vetenskapsman kan hitta något otrovärdigt. Jag har tydligen lyckats med det.

    SvaraRadera
  4. INlägg (inte kommentar)
    Till våra medicinska forskare: Ni har fortfarande inte hittat orsaken till våra kroniska sjukdomarna, medan jag hittade den redan på 70-talet.
    Mitt råd till er: Slopa för gott teorin om autoimmunitet; den är en bluff, en av forskarna orimlighet. Beakta i stället spädbernets kost, inte dagens utan gårdagens när dagnes sjuka föddes.

    SvaraRadera
  5. Denna sida har ett tekniskt fel, som jag inte kan rätta till. Läs sidan och klicka sedan på ursulajonssonsblogg.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Har utelutit mjölk och sädesslag ur kosten på min dotter pga allergi - och vet du vad? Det hjälpte inte alls mot hennes pollenallergi. Varför? För att hon ÄR allergisk mot pollen! Men pga forskning inom modern medicin så minskar den allergin nu av den behandling hon får. Din artikel är ett hån mot människor med allergier och andra kroniska sjukdomar.

    SvaraRadera
  7. Undrar vad man gör när det inte längre går att få tag på Rhinoplex. Det verkar ju inte ens tillverkas längre av företaget som tillverkade detta. Jag har din bok och undrar nu hur jag kan bli fri från mina mjölk och veteallergier utan Rhinoplex. Mvh/ Åsa

    SvaraRadera
  8. De allergier du uppger är en konsekvens av obalans i dina fettsyror. Läs följande bok: "OMEGA3 vitaminet från havet" och du behandlar dig själv till hälsa.

    OMEGA-3 FINNS I FET FISK. Vi har drastiskt minskat vårt intag av fisk under det senaste seklet. Många lider därför i dag av brist på Omega-3 vilket har konsekvenser för hälsan. Nya studier har visat att låg halt av Omega-3 i blodet kan vara en viktigare riskfaktor för hjärtsjukdom än förhöjt kolesterol. Omega-3 kan också vara mer effektivt än kolesterolsänkande mediciner vid förebyggande av hjärtdödsfall. Omega-3, vitaminet från havet, skyddar också lederna, bibehåller hudens ungdomliga spänst, stimulerar hjärnan så att inlärningsförmåga och minne förbättras och ökar fettförbränningen så att kroppsfettet minskar.

    Tom Saldeen har under flera decennier studerat effekterna av Omega-3 på människan. I denna bok delar han med sig av sin långa erfarenhet. Tom Saldeen är läkare och blev 1968 professor vid Uppsala universitet. Han har varit gästprofessor vid Harvard Medical School i Boston och är adjungerad professor vid Hjärtklinikerna, University of Florida och University of Arkansas. Tom Saldeen har privatpraktik i allmänmedicin och har publicerat över 800 vetenskapliga skrifter, främst rörande hjärt-kärlsjukdom och effekter av Omega-3 och vitamin E. Hans tidigare bok Fiskolja och Hälsa med Fokus på Naturlig Stabil Fiskolja som utkom 1997 har översatts till åtta olika språk.

    SvaraRadera